Scheuring in NK Poetryslam

Conflict leidt tot nieuwe stichting

Door Peter le Nobel

Utrecht – Kargadoorslam en SLAMersfoort gaan een eigen stichting oprichten voor het organiseren van de NK Poetryslam. Zij vinden dat de huidige organisator, het Poëziecircus, onvoldoende naar de slamorganisaties in het land luistert. Directe aanleiding voor het besluit is dat de eerste twee organisaties niet langer welkom zijn op een overleg van Poëziecircus. “Nee”, zegt coördinator Gina van de Berg van het Poëziecircus. “Omdat ze een eigen organisatie willen oprichten.”

“In maart 2009 was het eerste overleg en wij ontdekten dat er niet naar onze voorstellen wordt geluisterd”, zegt directeur Mike Platenkamp van de Kargadoor. “Na mijn verhaal kreeg ik te horen ‘Waarvan akte, volgend punt’, maar ik wil de mening van de hele groep weten.” Hoewel het Poëziecircus de subsidies krijgt, benadrukt Platenkamp dat het nog altijd de slamorganisaties zijn die de winnaars uit de voorronden aanleveren, waarbij zowel deze organisaties als de podiumdichters zelf kosten moeten maken. Platenkamp vindt het daarom niet meer dan normaal dat er naar de organisaties wordt geluisterd.

“We proberen tijdens het overleg zoveel mogelijk aan de wensen van de slamorganisaties te voldoen”, zegt Gina van den Berg. “Dat zijn er negentien, en dus meer dan twee. Wij staan open voor ideeën en nemen alles in overweging. Uiteindelijk moet er wel een NK Poetryslam worden opgezet. Wij hebben een verantwoordelijkheid voor de organisaties, maar ook voor het publiek dat wij moeten trekken. Daar moeten wij zorgvuldig mee omgaan. Wij steken ook heel veel tijd en energie in het organiseren.” Zij spreekt dan ook tegen dat de slammers kosten maken. “Wij leveren PR materiaal aan, de slammers die deelnemen aan het NK krijgen hun reiskosten vergoed en ze krijgen eten, drinken en consumptiebonnen. Ze mogen zelfs gratis aan workshops meedoen en ook dan betalen wij hun reiskosten. Wij steken er vooral in menskracht enorm veel geld in, veel meer dan we aan subsidie krijgen. Maar dat geeft niet: we doen het voor een goed NK. Dan is het heel vervelend als je allerlei beschuldigingen krijgt. Daar word ik echt verdrietig van.”

Metingen

Inhoudelijk richt het conflict zich vooral op de vragen of ook bij een keuze tussen twee finalisten een geluidsmeting van het applaus voldoende is. Een harde meting is betrouwbaarder, waarbij het publiek bijvoorbeeld muntjes in de ene dan wel andere bus doet. Ook vraagt Platenkamp zich af of een jury alleen maar uit coryfeeën moet bestaan. “Zet er in ieder geval ook de winnaar van vorig jaar in, en iemand die verstand heeft van podiumwetenschappen. Ik begrijp best dat het Poëziecircus publiek wil trekken, maar deskundigheid is ook belangrijk.” Ook bij een aantal wegingsfactoren plaatst Platenkamp kanttekeningen, want waarom drie punten eraf als het gedicht zwak is en slechts 0,2 als iemand vanaf papier moet voorlezen?

“De klachten over de geluidsmeting hebben wij vaker gehoord”, zegt Van den Berg. “Daar doen wij alles aan. Ik ben geen technicus en als iemand van Tivoli zegt dat het een of zes microfoons niet uitmaakt, dan neem ik dat aan. Wij gaan trouwens studenten van de Technische Universiteit Eindhoven inschakelen voor de geluidsmeting.  Je kunt wel met fiches werken, maar met 400 bezoekers is dat geen doen als je snel de winnaar aan wilt wijzen. Waar het gaat om de samenstelling van de jury vind ik dat de leden wel degelijk deskundig zijn, ik noem bijvoorbeeld een Jacques Klöters. Bovendien, wij hebben ook de verantwoordelijkheid om publiek te trekken. Ook dat is van belang voor de slammers. Over de wegingsfactoren, tot slot, gaan wij niet. Dat bepaalt elk jurylid voor zichzelf.”

Pijnpunt

Het grootste pijnpunt is dat het Poëziecircus op eigen houtje lijkt te hebben besloten om winnaars van de voorronden niet langer meteen toe te laten tot de Nederlandse Kampioenschappen, maar eerst de halve finale te laten ondergaan. Normaal gebeurt dat alleen door winnaars die door het publiek zijn aangewezen. “Als reden geeft het Poëziecircus op dat er meer slamorganisaties zijn”, zegt Platenkamp, “maar het aantal is in de loop der jaren min of meer gelijk gebleven. Soms houden organisaties ermee op, soms ontstaan er nieuwe.”

“Er zijn negentien slamorganisaties”, zegt Van den Berg. Dat zijn er heel veel. Sommigen houden meerdere voorronden per jaar, de kleinere organisaties slechts eentje. Al die deelnemers kunnen niet allemaal op één avond aan bod komen. Alexis de Roode, een van de organisatoren van de NK Poetryslam, en ik gingen vorig jaar naar Düsseldorf waar hetzelfde systeem bestaat. Dat was geweldig. De hele stad stond in het teken van de slam.”

Ondertussen blijken volgens Platenkamp de winnaars van de voorronden reuze in hun sas te zijn dat ze doorgaan naar de Nationale Kampioenschappen. De ene na de andere slamorganisatie zal hen moeten teleurstellen met het bericht dat ze eerst naar de halve finale gaan.

Platenkamp: “Het Poëziecircus geeft aan dat het reglement is gewijzigd. Dat hoorden wij pas in januari dit jaar. De wijziging zou al op hun website staan, maar dat gebeurde pas na aandringen van onze kant.” “Dat is niet waar”, zegt Van den Berg. “De wijziging is aangekondigd.”

Ondertussen is het conflict aardig uit de hand gelopen. De twee organisaties zijn niet langer welkom op het overleg van de NK Poetry Slam. “Dat klopt”, zegt Van den Berg. “Wij hebben zoveel over ons heen gekregen via internet… Onze goede naam is door het slijk gehaald. We willen later echt wel weer beide organisaties welkom heten, maar nu even niet. We wachten eerst af tot de gemoederen zijn bedaard.”

Nieuw overleg

Tijdens het overleg van zaterdag zijn zeven slamorganisaties aangeschoven. Het conflict is volgens Van den Berg en De Roode zijdelings aan de orde geweest. “Er waren meer organisaties dan vorig jaar”, zegt De Roode. “Toen waren het er vijf. Het was een inhoudelijk en constructief overleg, dat niet werd gemonopoliseerd door de Kargadoorslam en SLAMersfoort.”

Er zijn nu twee alternatieven voorgesteld. Of de oude situatie wordt gehandhaafd dat de jury en het publiek allebei invloed hebben op de keuze van de winnaar of alleen het publiek beslist, met een applausmeting. “In Amerika, waar de slam is ontstaan, is een keuze door het publiek heel normaal”, zegt De Roode. De organisaties gaan nu over de voorstellen nadenken.

Het is de vraag of alle organisaties meedoen. Platenkamp wil een nieuwe stichting oprichten die zich alleen maar bezighoudt met de NK Poetryslam en stelt daarvoor ruimte in de Kargadoor beschikbaar. De eerste leden zullen ongetwijfeld de Karagdoorslam en SLAMersfoort zijn.

Op vrijdag 10 december is de NK Poetry Slam. Wie er dan ook bij is.