Den Haag – Het Letterkundig Museum heeft onlangs een portret van Gerard Reve verworven. De collectie werd uitgebreid met een drieluik door Aldert Koop uit 1973.
–
De schilder maakte het portret als geschenk voor Reves vijftigste verjaardag. In 1982 had de schrijver het al in langdurig bruikleen aan het Letterkundig Museum gegeven, maar na een conflict over de publicatie van Reves biografie, waarin het museum ook zogenaamde piratenedities wilde opnemen, haalde Joop Schafthuizen het drieluik in 1991 terug. Via een particulier is het portret nu definitief terug in het museum.
–
De panelen
–
Het middenpaneel van dit schilderij toont Gerard Reve in militair uniform, een fantasie-uniform dat Koop definieerde als dat van een ‘geheim adjudant van de Koningin en Rooms Beschermer van het Heiligdom Kevelaer’. Achter Reve is rechts de Gnadenkapelle van Kevelaer afgebeeld en links het aldaar vereerde beeld van Maria Troosteres der Bedroefden. Op het linkerpaneel is koningin Juliana afgebeeld tegen de achtergrond van paleis Soestdijk. In haar hand heeft zij Reves boek Lieve jongens (1973). Op het rechterpaneel is Reves toenmalige ‘verloofde’ Joseph Cals (‘Jakhals’) afgebeeld, met op de voorgrond kleine jakhalsjes en op de achtergrond het schip ‘Het Oordeel’ van kapitein Van der Decken dat opduikt aan het eind van De taal der liefde (1972). Op de achterkant van de beide zijpanelen staan ruggelings Adam en Eva afgebeeld, die zich op instigatie van de slang vergrijpen aan de boom van kennis in het paradijs.
–
Reve’s Gedicht over Knoop
–
In het gedicht ‘Kunst’, opgenomen in de bundel Het zingend hart (1973), schreef Reve over Knoop:
De schilder Aldert K., te R., / werkt overdag, voor het Bestel, abstrakt. / Des nachts, in het geheim,
schildert hij figuratief.
Zie www.letterkundigmuseum.nl
Den Haag – Het Letterkundig Museum heeft onlangs een portret van Gerard Reve verworven. De collectie werd uitgebreid met een drieluik door Aldert Koop uit 1973.
–
De schilder maakte het portret als geschenk voor Reves vijftigste verjaardag. In 1982 had de schrijver het al in langdurig bruikleen aan het Letterkundig Museum gegeven, maar na een conflict over de publicatie van Reves biografie, waarin het museum ook zogenaamde piratenedities wilde opnemen, haalde Joop Schafthuizen het drieluik in 1991 terug. Via een particulier is het portret nu definitief terug in het museum.
–
De panelen
–
Het middenpaneel van dit schilderij toont Gerard Reve in militair uniform, een fantasie-uniform dat Koop definieerde als dat van een ‘geheim adjudant van de Koningin en Rooms Beschermer van het Heiligdom Kevelaer’. Achter Reve is rechts de Gnadenkapelle van Kevelaer afgebeeld en links het aldaar vereerde beeld van Maria Troosteres der Bedroefden. Op het linkerpaneel is koningin Juliana afgebeeld tegen de achtergrond van paleis Soestdijk. In haar hand heeft zij Reves boek Lieve jongens (1973). Op het rechterpaneel is Reves toenmalige ‘verloofde’ Joseph Cals (‘Jakhals’) afgebeeld, met op de voorgrond kleine jakhalsjes en op de achtergrond het schip ‘Het Oordeel’ van kapitein Van der Decken dat opduikt aan het eind van De taal der liefde (1972). Op de achterkant van de beide zijpanelen staan ruggelings Adam en Eva afgebeeld, die zich op instigatie van de slang vergrijpen aan de boom van kennis in het paradijs.
–
Reve’s Gedicht over Knoop
–
In het gedicht ‘Kunst’, opgenomen in de bundel Het zingend hart (1973), schreef Reve over Knoop:
De schilder Aldert K., te R., / werkt overdag, voor het Bestel, abstrakt. / Des nachts, in het geheim,
schildert hij figuratief.
–