BookSpot sponsor van De Gouden Strop

TUI sponsor Spannende Boeken Weken

Amsterdam – Naast de BookSpot Literatuurprijs wordt BookSpot naamgevend sponsor van De Gouden Strop en de Schaduwprijs. BookSpot verhoogt het prijzengeld door 1.000 euro uit te reiken aan de genomineerden voor de BookSpot Gouden Strop én het prijzengeld voor de winnaar te verdubbelen.
Juryvoorzitter Anniko van Santen overhandigt de winnaar van de BookSpot Gouden Strop op 6 juni dus een cheque van maar liefst 20.000 euro. Het prijzengeld van de BookSpot Schaduwprijs wordt verdubbeld naar 2000 euro. Daarnaast is reisorganisatie TUI tijdens de Spannende Boeken Weken van 6 tot en met 24 juni sponsor.


De Bookspot Gouden Strop wordt toegekend aan het beste Nederlandse Spannende Boek. De BookSpot Schaduwprijs wordt toegekend aan het beste oorspronkelijke Nederlandstalige thrillerdebuut. Voor het stimuleren van lezen zijn spannende boeken van groot belang. Het genre spannende boeken is namelijk veruit het meest gelezen genre in Nederland. In aanloop naar de zomervakantie zorgen spannende boeken voor 37 procent van de totale omzet uit verkopen van fictie (bron: KVB-SMB/GfK).

Spannende Boeken Weken

BookSpot, tot voor kort bekend als eci, wil met deze samenwerking met Stichting de Gouden Strop en de CPNB het leesplezier van zoveel mogelijk mensen stimuleren én het Nederlandstalig aanbod van spannende boeken ondersteunen. Spannende boeken zijn geliefd onder een breed publiek, wat maakt dat het genre uitermate geschikt is om meer mensen aan te zetten tot lezen. De bekendmaking van de BookSpot Gouden Strop en de BookSpot Schaduwprijs is het startsein voor de Spannende Boeken Weken, die lopen van 6 juni tot 24 juni.

TUI sponsor

Onder het motto: “Je vakantie begint met boeken” zal TUI tijdens de Spannende Boeken Weken het lezen van boeken gaan stimuleren, want de vakantie is het uitgelezen moment om te ontsnappen en ontspannen met een boek. De vakantie is voor 40 procent van de Nederlanders het moment om méér boeken te lezen dan normaal. Gemiddeld nemen we zo’n zes boeken mee op reis. Spanning is het meest gelezen genre en in aanloop naar de zomervakantie zorgen spannende boeken voor 37 procent van de totale omzet uit verkopen van fictie (bron: KVB-SMB/GfK). Wie bij TUI zijn reis boekt zal dus nog meer van zijn vakantie genieten, dankzij onder andere boekentips en exclusieve acties.