Boekenweek 2022 succes voor fysieke boekhandel, maar nog niet terug op niveau van voor corona

Amsterdam – Fysieke boekhandels zagen hun omzet flink stijgen tijdens de Boekenweek van 2022. Voor het eerst sinds vijf jaar verkochten zij in de Boekenweek meer dan het jaar ervoor. Zo maakt het CPNB bekend. 

Bij die positieve cijfers zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Wanneer de Boekenweek van 2022 vergeleken wordt met die van 2019, het laatste ‘gewone’ jaar vóór de coronacrisis, zien we geen afzetstijging maar een afzetdaling van 7 procentpunt bij de fysieke boekhandels.

Ook de totale afzet is in 2022 lager dan in 2021: die is gedaald met 6 procent. Ten opzichte van 2019 is dat zelfs 9 procent. Dat de totale afzet lager ligt dan in 2021 komt met name door een daling bij de online winkels. Dat de afzet online lager is dan het jaar ervoor is een trend die we tot nu toe voor het overgrote deel van 2022 zien.

Boekenweekgeschenk als lokker

Voor bijna de helft van de bezoekers is het Boekenweekgeschenk de belangrijkste reden om de boekhandel tijdens de Boekenweek te bezoeken. De meeste consumenten hadden al een aankoop in gedachten en gaan tijdens de Boekenweek naar de boekhandel om daar ook een geschenk bij te krijgen. Andere redenen om het Boekenweekgeschenk te ‘scoren’ zijn onder meer de auteur (28 procent) en goede recensies en reviews (24 procent).