Publiek kiest voor Esther Gerritsen en Tommy Wieringa

Nieuwe gezichten voor jubilerende Boekenbon
Publiek kiest voor Esther Gerritsen en Tommy Wieringa
Oudste cadeaubon van Nederland bestaat 80 jaar
Amsterdam, 16 oktober – Tijdens een pop-up expositie in de Amsterdamse Rode Hoed is de nieuwe Boekenbon gepresenteerd. Vanaf vandaag prijken de portretten van Esther Gerritsen en Tommy Wieringa op ´s lands bekendste waardebon. De twee schrijvers, die ook bij de presentatie aanwezig waren, voegen zich hiermee in een illuster rijtje met literaire grootheden als Harry Mullisch, Hella Haase en Arnon Grunberg. De nieuwe Boekenbon is ontworpen door de vooraanstaande grafisch ontwerper Jaap Drupsteen en is zowel in boekenwinkels als online verkrijgbaar.
Voor het eerst in de 80-jarige geschiedenis van de Boekenbon had het publiek een stem in de schrijverskeuze. Gerritsen en Wieringa, respectievelijk bekend van boeken als ‘Dorst’ en ‘Dit zijn de namen’, bleken de favorieten. Zij versloegen daarmee onder meer Herman Koch, Ronald Giphart en Esther Verhoef. De schrijvers zijn blij met de uitverkiezing. “Mijn gezicht op de boekenbon: ver weg hoor ik mijn oude moedertje langzaam barsten van trots”, aldus Tommy Wieringa. Esther Gerritsen: “Ik vind het een eer om na al die andere auteurs nu op de boekenbon te staan”.
Een Nederlands icoon
De eerste Boekenbon kwam, geïnspireerd door de Britse book tokens, in 1934 op de markt. Voor boekhandelaren bleek de waardebon een welkome vondst. Dikwijls zagen zij klanten met lege handen vertrekken – twijfelend welk boek als cadeau te kiezen. Na die introductie, 80 jaar geleden, is de Boekenbon een Nederlands icoon geworden. De bon werd ooit gelanceerd ter promotie van lezen, het boek en de boekhandel. In de loop der jaren is het ook een ode aan de makers van literatuur geworden: sinds 1996 zijn portretten van bekende auteurs op de bon afgebeeld.
Niet alleen het uiterlijk van de Boekenbon is sinds de jaren dertig van de vorige eeuw veranderd. Twee jaar geleden vond de grootste metamorfose plaats: van papier naar plastic. Met de digitale Boekenbon is het ook mogelijk om boeken online te bestellen of e-books aan te schaffen. Om van de Boekenbon een nóg persoonlijker cadeau te maken, zijn ze sinds dit jaar ook in de genres Spanning, Koken en Kinderen verkrijgbaar.
Organisatie
De Nederlandse Boekenbon is een non-profit organisatie die het lezen wil bevorderen. Dat doen wij al sinds 1934 met de Boekenbon, een waardebon die vooral gebruikt wordt als geschenk

Oudste cadeaubon van Nederland bestaat 80 jaar

Tommy Wieringa en Esther Gerritsen. Foto: Jurgen Koopmanschap
Tommy Wieringa en Esther Gerritsen. Foto: Jurgen Koopmanschap
Amsterdam – Tijdens een pop-up expositie in de Amsterdamse Rode Hoed is de nieuwe Boekenbon gepresenteerd. Vanaf vandaag prijken de portretten van Esther Gerritsen en Tommy Wieringa op ´s lands bekendste waardebon.
De twee schrijvers, die ook bij de presentatie aanwezig waren, voegen zich hiermee in een illuster rijtje met literaire grootheden als Harry Mullisch, Hella Haase en Arnon Grunberg. De nieuwe Boekenbon is ontworpen door de vooraanstaande grafisch ontwerper Jaap Drupsteen en is zowel in boekenwinkels als online verkrijgbaar.
Publiek
Voor het eerst in de 80-jarige geschiedenis van de Boekenbon had het publiek een stem in de schrijverskeuze. Gerritsen en Wieringa, respectievelijk bekend van boeken als ‘Dorst’ en ‘Dit zijn de namen’, bleken de favorieten.
Zij versloegen daarmee onder meer Herman Koch, Ronald Giphart en Esther Verhoef. De schrijvers zijn blij met de uitverkiezing. “Mijn gezicht op de boekenbon: ver weg hoor ik mijn oude moedertje langzaam barsten van trots”, zegt Tommy Wieringa. Esther Gerritsen: “Ik vind het een eer om na al die andere auteurs nu op de boekenbon te staan.”
Een Nederlands icoon
De eerste Boekenbon kwam, geïnspireerd door de Britse book tokens, in 1934 op de markt. Voor boekhandelaren bleek de waardebon een welkome vondst. Dikwijls zagen zij klanten met lege handen vertrekken – twijfelend welk boek als cadeau te kiezen. Na die introductie, 80 jaar geleden, is de Boekenbon een Nederlands icoon geworden. De bon werd ooit gelanceerd ter promotie van lezen, het boek en de boekhandel. In de loop der jaren is het ook een ode aan de makers van literatuur geworden: sinds 1996 zijn portretten van bekende auteurs op de bon afgebeeld.
Plastic pasje
Niet alleen het uiterlijk van de Boekenbon is sinds de jaren dertig van de vorige eeuw veranderd. Twee jaar geleden vond de grootste metamorfose plaats: van papier naar plastic. Met de digitale Boekenbon is het ook mogelijk om boeken online te bestellen of e-books aan te schaffen. Om van de Boekenbon een nóg persoonlijker cadeau te maken, zijn ze sinds dit jaar ook in de genres Spanning, Koken en Kinderen verkrijgbaar.