Prijs voor scriptie over leesplezier bevorderen bij leerlingen met autismespectrumstoornis

Driebergen – Marjolein Derks-Janssen uit Sittard heeft onlangs de Scriptieprijs Leesbevordering 2018 gewonnen, een initiatief van Iedereen Leest en Stichting Lezen Nederland. De laureaat onderzocht in haar masterscriptie hoe leerkrachten het leesplezier bij leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS) kunnen stimuleren.

Derks-Janssen, studente van de masteropleiding Educational Needs aan Fontys Hogeschool Sittard, staat al 25 jaar in het buitengewoon lager onderwijs en zocht in haar praktijkgericht onderzoek naar manieren om lezen ook voor leerlingen met ASS toegankelijk en plezierig te maken.

‘Leerlingen met ASS hebben dan wel vaak een goede technische leesvaardigheid, maar ze ondervinden problemen om verhalen te begrijpen en te beleven,’ vertelt Derks-Janssen. ‘Als leerkracht kan je de interactie aangaan om die drempel te overwinnen.’

Verplaatsen

Een jaar lang werkte ze met haar collega’s aan de hand van vraagkaartjes leesgesprekken uit met de leerlingen. En met succes. ‘Een kenmerk van leerlingen met ASS is net dat ze zich moeilijk kunnen verplaatsen in anderen. Maar veel vaker dan ik aanvankelijk dacht, bleken ze een verhaal toch op hun eigen situatie toe te passen. Bovendien toonden ze nadien meer interesse in lezen en verhalen, ervaarden ze meer leesplezier en hun intrinsieke leesmotivatie was toegenomen.’

Voor het volledig interview, kijk op iedereenleest.be