#ikleesthuis slaat aan én daarom veel aanvullende nieuwe initiatieven

Amsterdam – Het boekenvak heeft de handen ineengeslagen voor de campagne #ikleesthuis, dat heeft er in korte tijd voor gezorgd dat Nederlanders flink aan het lezen zijn geslagen. Uit consumentenonderzoek blijkt namelijk dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten (ouder dan 18 jaar) tijdens de coronacrisis boeken leest en luistert. Daarmee evenaart lezen streamingsdiensten als Netflix.

De merkbekendheid van de #ikleesthuis-campagne is zeker voor de nog zeer korte tijd looptijd opmerkelijk hoog en bovendien zijn door de campagne mensen ook daadwerkelijk aangezet om te gaan (her)lezen en meer boeken te kopen en lenen. Toch worden er, door alle coronamaatregelen (die zorgen voor lege winkelstraten), wel minder boeken verkocht dan normaal in deze tijd. Dat is vooral voor fysieke boekhandels een bittere pil. In vergelijking met ons omringende landen (waar niet zo’n sterk collectief is) valt de terugval echter mee.

Uitbreiding

Ingegeven door de positieve effecten en de noodzaak boekverkoop te blijven stimuleren, wordt de #ikleesthuis-campagne de komende tijd nog verder uitgebreid. Inspiratie werd al geboden door vele boekentips op onder andere Hebban.nl en op sociale media van bekende en onbekende lezers. En daarnaast zijn er tal van initiatieven zowel binnen als buiten het boekenvak om de campagne te ondersteunen (zoals door de ouderenbond KBO-PCOB, het NPO Radio1 programma Stax&Toine, etc).

Daarbovenop gaat de CPNB bij de komende leesbevorderende acties zoals ‘Geef meer met een boek’, Kinderjury, Spannende Boeken Weken en Zomerlezen de #ikleesthuis-campagne gebruiken om deze te verrijken en extra kracht bij te zetten.

Korte verhalen

Ook komen er op het DPG Media platform #NLblijftthuis 15 unieke korte verhalen speciaal geschreven voor #ikleesthuis door onder andere Herman Koch, Ilja Pfeijffer, Splinter Chabot, Alma Mathijsen, Herman Brusselmans en Suzanne Vermeer. Deze korte verhalen zullen lezers op een laagdrempelige manier in aanraking brengen met Nederlandse auteurs en hun werk.

Lezen dankzij Happy Meal

Daarnaast haken ook bekende bedrijven en partners van CPNB aan met tal van (voor)lees en boekentips zoals McDonalds en Eye Wish. McDonald’s zet zich al langere tijd in voor leesbevordering via het Happy Meal Reader programma – bij elk Happy Meal de keuze uit een boekje of een speeltje. Nieuw is dat McDonald’s aansluit bij de #ikleesthuis campagne door ouders (voor)leestips en boekentips te geven om kinderen aan te zetten tot lezen. Ook Eye Wish zal leestips geven.

Boekenbon via werkgevers

Tot slot gaat de CPNB binnenkort vanuit #ikleesthuis bedrijven oproepen (via Twitter en Linkedin) om werknemers een Boekenbon te sturen die zij vervolgens kunnen inwisselen bij hun favoriete boekhandel om de hoek. Zo kunnen bedrijven en werknemers op een originele manier waardering naar elkaar uitspreken en ontstaat er extra saamhorigheid nu veel collega’s elkaar minder zien door het thuiswerken. De CPNB geeft het goede voorbeeld en stuurt alle collega’s dit weekend een Boekenbon met een persoonlijke boodschap erbij.

Voor het uitgebreide rapport van de CPNB, zie cpnb.nl