Fatma Genç, Ajouad El Miloudi en Jasper Iwema dagen leerlingen vmbo uit

Utrecht – De Weddenschap wordt op 18, 19 en 20 september gelanceerd, dé leesbevorderingsactie voor het vmbo.  Actrice Fatma Genç (Spangas), Ajouad el Miloudi (presentator van Puberruil) en motorcoureur Jasper Iwema dagen leerlingen uit om net als zij in een half jaar tijd drie boeken te lezen.
Lukt dat, dan maken de scholieren kans op prachtige prijzen. Een meet&greet met een van de BN’ers bijvoorbeeld, een iPad of kaartjes voor pretparken.
Jasper, Fatma en Ajouad promoten de door hen gekozen boeken door middel van enthousiaste en uitdagende filmpjes op www.deweddenschap.nl. Leerlingen die meedoen kunnen via de website laten weten welke boeken zij gaan lezen en wat ze van de boeken vinden.
Leesplezier
De campagne stelt het plezier in lezen centraal. Deelnemers mogen kiezen uit alle Nederlandstalige boeken, zowel fictie als non-fictie. De Weddenschap laat zien dat er een boek is voor iedereen, zelfs voor leerlingen die niet graag lezen.
Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat lezen onder vmbo-ers een suf imago heeft en dat het leesniveau van leerlingen soms onvoldoende is. De Weddenschap wil hier verandering in te brengen. In 2011-2012, het pilotjaar van De Weddenschap, deden al ruim 3.000 leerlingen mee. Scholen en bibliotheken bestelden toen massaal materialen. De verwachtingen voor het tweede seizoen van De Weddenschap zijn hooggespannen. Het is goed dat het vmbo extra aandacht krijgt, vinden veel leraren Nederlands en bibliotheekmedewerkers.
Lancering
De Weddenschap loopt van 19 september 2012 tot en met 20 maart 2013. De lancering van het project vindt plaats op 18, 19 en 20 september op verschillende plekken in Nederland in het bijzijn van de BN’ers en natuurlijk vmbo-leerlingen van een school uit de buurt.
Zie ook www.lezen.nl
Utrecht – De Weddenschap wordt op 18, 19 en 20 september gelanceerd, dé leesbevorderingsactie voor het vmbo.  Actrice Fatma Genç (Spangas), Ajouad el Miloudi (presentator van Puberruil) en motorcoureur Jasper Iwema dagen leerlingen uit om net als zij in een half jaar tijd drie boeken te lezen.
Lukt dat, dan maken de scholieren kans op prachtige prijzen. Een meet&greet met een van de BN’ers bijvoorbeeld, een iPad of kaartjes voor pretparken.
Jasper, Fatma en Ajouad promoten de door hen gekozen boeken door middel van enthousiaste en uitdagende filmpjes op www.deweddenschap.nl. Leerlingen die meedoen kunnen via de website laten weten welke boeken zij gaan lezen en wat ze van de boeken vinden.
Leesplezier
De campagne stelt het plezier in lezen centraal. Deelnemers mogen kiezen uit alle Nederlandstalige boeken, zowel fictie als non-fictie. De Weddenschap laat zien dat er een boek is voor iedereen, zelfs voor leerlingen die niet graag lezen.
Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat lezen onder vmbo-ers een suf imago heeft en dat het leesniveau van leerlingen soms onvoldoende is. De Weddenschap wil hier verandering in te brengen. In 2011-2012, het pilotjaar van De Weddenschap, deden al ruim 3.000 leerlingen mee. Scholen en bibliotheken bestelden toen massaal materialen. De verwachtingen voor het tweede seizoen van De Weddenschap zijn hooggespannen. Het is goed dat het vmbo extra aandacht krijgt, vinden veel leraren Nederlands en bibliotheekmedewerkers.
Lancering
De Weddenschap loopt van 19 september 2012 tot en met 20 maart 2013. De lancering van het project vindt plaats op 18, 19 en 20 september op verschillende plekken in Nederland in het bijzijn van de BN’ers en natuurlijk vmbo-leerlingen van een school uit de buurt.
Zie ook www.lezen.nl